Font: sistema d'informació que gestionen les secretaries dels alts càrrecs.
Fitxa alt càrrec - GVA Oberta

María Lurueña Ruíz
- XI legislatura (26/06/2023- )
- Directora general de Treball, Cooperativisme i Seguretat Laboral i Directora de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball - INVASSAT
- Vicepresidència primera i Conselleria de Vivenda, Ocupació, Joventut i Igualtat
- Nomenament: 13/12/2025
- Av. Navarro Reverter, 2 - 46004 - València
- luruenya_mar@gva.es
- 963868851
La Direcció General de Treball, Cooperativisme i Seguretat Laboral exercix les funcions que establix l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria de treball, conciliació laboral, inspecció de treball, seguretat laboral i relacions laborals, així com en matèria de cooperativisme i economia social.
Així mateix, establirà les directrius generals de la política creditícia en l'àmbit de les seues competències, i promourà els instruments financers relacionats amb el cooperativisme i l'economia social que es constituïsquen a este efecte en coordinació amb l'Institut Valencià de Finances, d'acord amb les previsions pressupostàries oportunes.
Entre altres, exercirà les competències següents:
a) Fomentar la responsabilitat social empresarial.
b) Exercir les competències de la Generalitat en matèria d'assessorament, inscripció, fiscalització i, si és el cas, intervenció de societats cooperatives.
c) Exercir les funcions registrals atribuïdes a l'Oficina Central del Registre de cooperatives de la Comunitat Valenciana, així com les de coordinació de les oficines del registre, vigilància, formació, estadística i publicació també atribuïdes a este.
d) Exercir les funcions en matèria de qualificació administrativa i registre de societats laborals.
e) Gestionar en el seu àmbit funcional el seguiment i control de les mesures de foment de l'economia social.
f) Exercir com a autoritat laboral en la Comunitat Valenciana.
g) Gestió de les ajudes i subvencions en matèria de treball.
h) Resoldre els expedients sancionadors de l'orde social en matèria de relacions laborals, de prevenció de riscos laborals i d'ocupació (subsecció 1a de la secció 3a del capítol II del text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'orde social).
i) Exercir les funcions assignades en la normativa en matèria de relacions laborals.
j) Gestionar els registres administratius d'associacions empresarials, organitzacions sindicals, associacions de treballadores i treballadors autònoms, d'empreses acreditades del sector de la construcció, d'empreses de treball temporal, dels convenis col·lectius, acords col·lectius de treball i plans d'igualtat.
k) Garantir una acció coordinada amb el servici públic de la Inspecció de Treball i Seguretat Laboral en la Comunitat Valenciana.
l) Prestar assistència tècnica i pressupostària al Consell del Treball Autònom de la Comunitat Valenciana i al Consell Tripartit per al diàleg social i la negociació col·lectiva.
m) Dirigir i coordinar, tècnicament i funcionalment, les actuacions de les direccions territorials en matèria de la seua competència.
n) Qualsevol altra que li encomane la persona titular de la conselleria o li conferisquen les disposicions vigents.
Fuente: Funciones
Fuente: Viajes
- 16/12/2025 AGENDA ANY 2026
- 16/12/2025 AGENDA ANY 2026
No s'han registrat obsequis
Fuente: Obsequios
Font: sistema d'informació que gestionen les secretaries dels alts càrrecs.
Les retribucions dels alts càrrecs de l'administració del Consell vènen regulades en les lleis de pressupostos aprovades anualment per les Corts.
Texto retribuciones altos cargos
La persona que ostenta la Presidència, les persones titulars de les Conselleries i de les secretaries autonòmiques reben una quantia fixa, referida a dotze mensualitats i no tenen dret a pagues extraordinàries.
Les persones titulars de les sotssecretaries i de les direccions generals perceben una retribució formada per la suma del sou base, el complement de destinació i el complement específic, referida a dotze mensualitats. A mès a mès, cobren dos pagues extraordinàries, en els mesos de juny i desembre, per un import cadascuna d'una mensualitat del sou base i els triennis que, en el seu cas, els corresponguen.
Tant el sou com els triennis es concreten anualment en la llei de pressupostos de la Generalitat.
Podeu consultar la Llei de Pressupostos vigent.
Els triennis retribuïxen l'antiguitat del personal funcionari i consistixen en una quantitat igual per cada grup de classificació professional o agrupació professional funcionarial per cada tres anys de servei, referida a catorze mensualitats. Tant el sou com els triennis es concreten anualment en la llei de pressupostos de la Generalitat.
Normativa reguladora:
Article 142 de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Generalitat, de la Funció Pública Valenciana.
Article 87.2 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic.
Podeu consultar la Llei de Pressupostos vigent.
ès la suma del sou i els complements, triennis i indemnitzacions per residència que corresponguen.
- Observacions: Retribuciones del cargo desde el 1 de enero hasta el 31 de diciembre de 2026 - Retribucions del càrrec des de l'1 de gener fins el 31 de desembre de 2026
Fuente: Retribuciones
Font: sotssecretaria de cada departament.
Presentada el 13/01/2026
| Descripció | Import |
|---|---|
| IBERCAJA | 3.539,89 € |
| Total | 3.539,89 € |
| Descripció | Import |
|---|---|
| 6.500,00 € | |
| Total | 6.500,00 € |
| Descripció | Import |
|---|---|
| SANTANDER | 54.636,35 € |
| Total | 54.636,35 € |
| Descripció | Import |
|---|---|
| IBERCAJA | 10.771,52 € |
| Total | 10.771,52 € |
| Descripció | Import |
|---|---|
| IBERCAJA | 3.539,89 € |
| Total | 3.539,89 € |
Fuente: Bienes
Font: Registre de Control de Conflictes d'Interessos.
Renda 2024 - Presentada el 13/01/2026
| Descripció | Import |
|---|---|
| Guanys patrimonials (B.I. estalvi) | 17.450,00 € |
| Rendiment de capital mobiliari (B.I. estalvi) | 9,89 € |
| Rendiment del treball | 78.149,91 € |
| Rendiment d'activitats econòmiques (estimació directa) | 900,00 € |
Fuente: Renta
Font: Registre de Control de Conflictes d'Interessos.
Activitats exercides durant els dos anys anteriors a la presa de possessió
Presentada el 08/01/2026
| Entitat, organisme, empresa o societat | Activitat principal | Càrrec exercit | Data inici | Data fi | Excedència (si escau) | Servicis especials (si escau) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GENERALIDAD VALENCIANA | ADMINISTRACION | DIRECTORA TERRITORIAL DE TRABAJO Y LABORA | 07/11/2024 | 31/10/2025 | NO | |
| MINISTERIO DE TRABAJO Y ECONOMIA SOCIAL | ADMINSITRACION PUBLICA | INSPECTORA DE TRABAJO | 03/08/2015 | 06/11/2024 | NO |
Activitats que vagen a exercir durant el seu mandat com a càrrec públic
Presentada el 13/01/2026
| Entitat, organisme, empresa o societat | Activitat principal | Càrrec exercit | Data inici | Data fi | Tipus |
|---|---|---|---|---|---|
| LABORA SERVICIO VALENCIANO DE EMPLEO Y FORMACION - CONSEJO DE DIRECCION | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| FUNDACION TRIBUNAL DE ARBITRAJE LABORAL DE LA COMUNITAT VALENCIANA (FTALCV) | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| CONSEJO VALENCIANO LGTBI | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| COMISION DE SEGUIMIENTO DEL PAVACE II | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| INSTITUTO VALENCIANO DE SEGURIDAD Y SALUD EN EL TRABAJO (INVASSAT) - CONSEJO GENERAL | SECRETARIA | 12/12/2025 | Pública | ||
| INSTITUTO VALENCIANO DE SEGURIDAD Y SALUD EN EL TRABAJO (INVASSAT) COMISION PERMANENTE | PRESIDENTA | 12/12/2025 | Pública | ||
| FUNDACION PARA EL DESARROLLO Y LA INNOVACION DE LA COMUNITAT VALENCIANA - PATRONATO | PATRONO | 12/12/2025 | Pública | ||
| OBSERVATORIO VALENCIANO DEL TRABAJO DECENTE | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| MESA GENERAL DE NEGOCIACION DEL PERSONAL FUNCIONARIO, ESTATUTARIO Y LABORAL (I) | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| MESA GENERAL DE NEGOCIACION DE LAS UNIVERSIDADES PUBLICAS DE LA COMUNITAT VALENCIANA | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| MESA GENERAL DE NEGOCIACION DE LAS ADMINISTRACIONES PUBLICAS DE LA COMUNIDAD VALENCIANA | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| MESA GENERAL DE NEGOCIACION DE ADMINISTRACION LOCAL DE LA COMUNITAT VALENCIANA (MGNAL) | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| MESA DE DIALOGO SOCIAL DE LA COMUNITAT VALENCIANA - PLENO | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| MESA DE DIALOGO SOCIAL DE LA COMUNITAT VALENCIANA - COMISION TECNICA | SECRETARIA | 12/12/2025 | Pública | ||
| CONSEJO VALENCIANO DEL TRABAJADOR AUTONOMO - PLENO | VICEPRESIDENTA | 12/12/2025 | Pública | ||
| CONSEJO VALENCIANO DEL TRABAJO AUTONOMO - COMISION PERMANENTE | PRESIDENTA | 12/05/2025 | Pública | ||
| CONSEJO VALENCIANO DEL COOPERATIVISMO - PLENO | MIEMBRO | 12/12/2025 | Pública | ||
| CONSEJO TRIPARTITO PARA EL DESARROLLO DE LAS RELACIONES LABORALES Y LA NEGOCIACION COLECTIVA DE LA COMUNIDAD VALENCIANA - PLENO | MIEMBRO | 12/12/2025 | Pública | ||
| COMIISION SECTORIAL DE SEGURIDAD Y SALUD EN EL TRABAJO DEL AMBITO DE JUSTICIA, ADMINISTRACION PUBLICA Y DOCENTE | PRESIDENTA | 12/12/2025 | Pública | ||
| COMISION PARITARIA DE SEGURIDAD Y SALUD EN EL TRABAJO (COPASESA) | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| COMISION DE INTERPRETACION, VIGILANCIA Y ESTUDIO DEL II CONVENIO COLECTIVO (CIVE9 | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| COMISION DE DIALOGO SOCIAL DEL SECTOR PUB LICO INSTRUMENTAL DE LA GENERALITAT | VOCAL | 12/12/2025 | Pública | ||
| Colegio Oficial de Graduados Sociales de Valencia | PROFESORA | 01/09/2020 |
| Diputat o diputada de Les Corts (si escau) | No |
|---|
Fuente: Actividades
Font: Registre de Control de Conflictes d'Interessos.
Presentada el 02/03/2026
| Tipus de compatibilitat | Data resolució | tipo-de-empleo | Entitat posterior al cessament |
|---|---|---|---|
| Nomenament successiu | 02/03/2026 |
| Tipus de compatibilitat | Data resolució | tipo-de-empleo | Entitat posterior al cessament |
|---|---|---|---|
| Nomenament | 23/02/2026 |
Fuente: Compatibilidades
Font: Registre de Control de Conflictes d'Interessos.