Visualització de contingut web

Encàrrecs a mitjans propis 2023 -

Els encàrrecs a mitjans propis és la fórmula a través de la qual les administracions públiques, entre altres, poden encarregar l'execució de les prestacions pròpies dels contractes d'obres, subministraments, servicis, concessió d'obres i concessió de servicis a una altra persona jurídica diferent d'ells, a canvi d'una compensació tarifària.

Perquè puga rebre eixe encàrrec, és necessari que la persona jurídica tinga la qualificació de mitjà propi personificat. Un mitjà propi personificat és una entitat pública o privada que reunix una sèrie de requisits (vore fonament jurídic) per a ser declarat com a tal.

Fonament jurídic

Els encàrrecs a mitjans propis es regulen en els articles 32 i 33 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE de 26 de febrer de 2014 i l'article 86 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic. 

 

En l'article 32.2 s'establixen els requisits perquè una persona jurídica, de dret públic o de dret privat, tinga la consideració de mitjà propi personificat respecte d'una única entitat concreta del sector públic (en este cas, la Generalitat Valenciana). D'esta manera, els requisits són els següents:

"a) Que el poder adjudicador que puga conferir-li encàrrecs exercisca sobre l'ens destinatari […] un control, directe o indirecte, anàleg al que ostentaria sobre els seus propis servicis o unitats, de manera que el primer puga exercir sobre el segon una influència decisiva sobre els seus objectius estratègics i decisions significatives.

En tot cas s'entendrà que s'exercix control anàleg […] quan […] puguen conferir-li encàrrecs que siguen d'execució obligatòria per a l'ens destinatari de l'encàrrec per així establir-lo els estatuts o l'acte de creació […].

La compensació s'establirà per referència a tarifes aprovades per l'entitat pública de la qual depèn el mitjà propi personificat […].

b) Que més del 80 per cent de les activitats de l'ens destinatari de l'encàrrec es duguen a terme en l'exercici de les comeses que li han sigut confiats pel poder adjudicador […].

A este efecte, per a calcular el 80 per cent de les activitats de l'ens destinatari de l'encàrrec es prendran en consideració:
- la mitjana del volum global de negocis,
- les despeses suportades pels servicis prestats al poder adjudicador en relació amb la totalitat de les despeses en què haja incorregut el mitjà propi per raó de les prestacions que haja realitzat a qualsevol entitat,
- o un altre indicador alternatiu d'activitat que siga fiable, i tot això referit als tres exercicis anteriors al de formalització de l'encàrrec.

[…]

c) Quan l'ens destinatari de l'encàrrec siga un ens de personificació jurídic-privada, a més, la totalitat de la seua capital o patrimoni haurà de ser de titularitat o aportació pública.

d) La condició de mig propi personificat de l'entitat destinatària de l'encàrrec […] haurà de reconéixer-se expressament en els seus estatuts o actes de creació, previ compliment dels següents requisits:

1r Conformitat o autorització expressa del poder adjudicador respecte del qual vaja a ser mig propi.
2n Verificació per l'entitat pública de què depenga l'ens que vaja a ser mig propi, que compta amb mitjans personals i materials apropiats per a la realització dels encàrrecs de conformitat amb el seu objecte social.

Els estatuts o acte de creació de l'ens destinatari de l'encàrrec haurà de determinar:
- el poder adjudicador respecte del qual té eixa condició;
- precisar el règim jurídic i administratiu dels encàrrecs que se'ls puguen conferir;
- i establir la impossibilitat que participen en licitacions públiques convocades pel poder adjudicador del qual siguen mig propi personificat, sense perjuí que, quan no concórrega cap licitador, puga encarregar-se'ls l'execució de la prestació objecte d'estes."

 

Així mateix, en l'article 32.4 s'establixen els requisits perquè una persona jurídica, de dret públic o de dret privat, tinga la consideració de mitjà propi personificat respecte de dos o més poders adjudicadors que siguen independents entre si. D'esta manera, són els requisits són els següents:

"a) Que els poders adjudicadors que puguen conferir-li encàrrecs exercisquen sobre l'ens destinatari del mateix un control conjunt anàleg al que ostentarien sobre els seus propis servicis o unitats.

S'entendrà que existix control conjunt quan es complisquen totes les condicions següents:
1r Que en els òrgans decisoris de l'ens destinatari de l'encàrrec estiguen representats tots els ens que puguen conferir-li encàrrecs, podent cada representant representar a diversos d'estos últims o a la totalitat d'ells.
2n Que estos últims puguen exercir directa i conjuntament una influència decisiva sobre els objectius estratègics i sobre les decisions significatives de l'ens destinatari de l'encàrrec.
3r Que l'ens destinatari de l'encàrrec no perseguisca interessos contraris als interessos dels ens que puguen conferir-li encàrrecs.

[…]

b) Que més del 80 per cent de les activitats de l'ens destinatari de l'encàrrec es duguen a terme en l'exercici de les comeses que li han sigut confiats pels poders adjudicadors que el controlen o per altres persones jurídiques controlades pels mateixos poders adjudicadors. […]

c) Que complisquen els requisits que establix este article en el seu apartat 2 lletres c) i d)."

Pie

 

Consulte els encàrrecs a mitjans propis de la X legislatura (2019-2023)

Consulte els encàrrecs a mitjans propis de la IX legislatura (2015-2019)

 

Font: Plataforma de Contractació del Sector Públic del Ministeri d'Hisenda
Data d'actualització: no consta, enllaça a pàgines web externes
Data de creació: juny 2020 
Fonament jurídic: art. 21.2 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de la Generalitat, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 9223, de 22.04.2022), art. 13 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei 2/2015, de 2 d'abril (DOGV núm. 8118, de 01.09.2017) i art. 63 del Decret llei 7/2024, de 9 de juliol, del Consell, de simplificació administrativa de la Generalitat (DOGV núm. 9889, del 10.07.2024)