Visor de contenido web

Declaraciones Institucionales

Aquí puede consultar las últimas declaraciones institucionales del Consell. También puede utilizar el buscador de declaraciones institucionales hechas por el Consell desde el 2006 introduciendo una palabra clave del título o tema de interés.

« Atrás

Declaració per la sostenibilitat del Transvasament Tajo-Segura

Declaració per la sostenibilitat del Transvasament Tajo-Segura

Órgano: Consell

Fecha: 02/12/2022
Localidad: Alacant

Temas:


Texto:

 
L'aigua és un dret humà essencial per al ple gaudiment de la vida i de tots els altres drets
humans. El dret a l'aigua i al sanejament van ser reconeguts com a elements vitals per al
desenvolupament dels éssers humans per l'Assemblea General de les Nacions Unides en la seua
Resolució 64/2921. En la mateixa, s'exhorta als països i a les organitzacions internacionals a
proporcionar recursos econòmics, cooperació i tecnologia per a garantir el seu accés.
Per altra banda, la Directiva Marc de l'Aigua2, aprovada pel Parlament Europeu i el Consell de
la Unió Europea, promou els usos sostenibles de l'aigua propugnant, entre altres, la pal·liació
dels efectes de les inundacions i les sequeres garantint el subministrament suficient d'aigua en
bon estat al mateix temps que defensa la protecció dels recursos hídrics disponibles. La
normativa europea reconeix, igualment, que existeixen condicions i necessitats diverses que
requereixen de solucions específiques. Aquesta diversitat ha de tindre's en compte en la
planificació i execució de les mesures destinades a garantir la protecció i l'ús sostenible de l'aigua
en el marc de la conca hidrogràfica. A més, les decisions han de prendre's al nivell més pròxim
possible als llocs on l'aigua és usada o es troba degradada, elaborant programes de mesures que
s'ajusten a les condicions regionals i locals.
El Consell de la Generalitat Valenciana, fent seues la Resolució de les Nacions Unides i la
legislació de la Unió Europea, és també conscient que l'aigua és un bé finit indispensable per a
la vida i que ha de ser regulat amb criteris d'eficiència i solidaritat sobre la base dels principis
d'igualtat, equitat, no discriminació i justícia social. D'igual manera, cal avançar en una estratègia
coherent i transversal en l'adaptació i la mitigació dels efectes del canvi climàtic, particularment
en la seua afecció a les aigües superficials i subterrànies.
Per tot això, el nostre territori, les seues persones i institucions, venen realitzant gran esforç
econòmic, tecnològic i humà d'adaptació a les noves condicions ambientals, reformant
profundament els sistemes de reg, reduint radicalment el consum i incrementant el rendiment.
La nostra agricultura proporciona aliments segurs, contribueix significativament al PIB, així com
a l'assentament de població, al mateix temps que el continu esforç d'adaptació proporciona
efectes favorables sobre el medi natural.
Al gran esforç de modernització dels sistemes de regadiu dut a terme conjuntament per les
comunitats de regants i les administracions públiques, se suma l'eficaç sistema de sanejament
d'aigües en el nostre territori.
La Comunitat Valenciana compta des de fa trenta anys amb el Cànon de Sanejament, una
tributació ambiental finalista, que ha permés l'extensió del sistema de depuració a tota la
població i territori. Així mateix, la reutilització per a ús ambientals i agrícoles de les aigües
sanejades, uns 260 hm³ anuals, és a dir, prop del 60% dels cabals regenerats, s'està aconseguint
1 Resolució 64/292 aprovada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 28 de juliol de 2010 i
consultable en https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N09/479/38/PDF/N0947938.pdf
2 Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual
s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües, consultable en
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A32000L0060
gràcies a sistemes eficaços de depuració finançats a través de la fiscalitat i les inversions
autonòmiques. A més, la nova normativa europea, com és el cas del Reglament 2020/741,
impulsarà un increment de les pràctiques sostenibles i del nivell de protecció del medi ambient
i de la salut humana, per al que serà necessari perseverar en l'esforç d'inversions i tecnologia.
Per tot això, el Consell de la Generalitat Valenciana considera que tots aquests elements han
de definir els Plans de Conca. En primer terme, plantejant amb caràcter general estratègies per
a la identificació i quantificació dels cabdals ecològics, determinant-los per metodologies
objectives, tenint en consideració els impactes del canvi climàtic. Habilitant, a més, mecanismes
de correcció de les condicions en origen, com és el cas del transvasament Tajo-Segura,
possibilitant amb això que la qualitat i quantitat de les aigües en capçalera corresponguen amb
els esforços realitzats en la conca receptora.
És així com es podrá comptar amb un valuós període de transició cap a l'increment de la
sobirania hídrica de la nostra terra. Escometent les obres i infraestructures necessàries per a
l'obtenció de fonts alternatives d'aigua que garantisquen el seu preu assequible a través de
l'aportació de fonts d'energia renovables, perseverant en l'esforç d'aprofitament màxim que
ací es realitza i sumant-li a tot això el canvi substancial en les condicions de sanejament en la
capçalera del transvasament Tajo-Segura, particularment en la Comunitat de Madrid, una
vegada s'ha demostrat que resulta imprescindible que allí es sanege correctament per a garantir
el compliment de les condicions de qualitat de la Directiva 91/271/CEE.
La nostra terra ha realitzat un continu i ingent esforç propi per l'adequació del sanejament a
través de fons propis. No obstant això, en la capçalera del Tajo aquell esforç es realitzarà a
través de l'aportació de pressupostos generals de l'Estat. Per això saludem el reconeixement
d'aquesta circumstància, que estableix que el volum dels cabdals ecològics, vindrà determinat
també pel sanejament en origen, al mateix temps que l'Estat ha de complir el compromís
d'inversions en el nostre territori per a infraestructures de conducció, regulació i
emmagatzematge per al reg i, també, l'aportació energètica renovable que permeta aigua en
qualitat, quantitat i preu assequible.
Així, el Consell aposta per continuar els esforços cap a una transició cap a una major sobirania
hídrica d'un territori, el nostre, que és el que reutilitza major quantitat d'aigua sanejada en
tota Europa i que ha mostrat el seu compromís amb el màxim aprofitament d'un bé escàs.
Aconseguint, per fi, que aquest esforç siga compartit per l'Estat gràcies a mecanismes de revisió
i inversió suficients. D'aquesta manera es garantirà la protecció del territori i del futur per al
nostre sector primari.

Pie de página

Fuente: Oficina del Secretariado del Consell
Fecha de creación: marzo 2019
Periodicidad: cada vez que se produzca una declaración
Fecha de actualización: de acuerdo con la última declaración publicada
Fundamento: art. 37.2 del Decreto 105/2017, de 28 de julio, del Consell, de desarrollo de la Ley 2/2015, de 2 de abril (DOGV núm. 8118, de 01.09.2017)