Web Content Display
Declaració institucional de suport al sector pesquer en el MediterraniI
Declaració institucional de suport al sector pesquer en el MediterraniI
organo: organo.consell
temas: SECTOR PESQUER
texto:
El sector pesquer té una importància socioeconòmica fonamental en el nostre territori. És un sector essencial i estratègic per la seua importància alimentària, que forma part del paisatge i l'activitat econòmica de molts municipis pesquers.
L'última reforma de la Política Pesquera Comuna de 2013 té com a objectiu garantir la sostenibilitat de la pesca de la Unió des dels punts de vista mediambiental, econòmic i social.
S'ha produït una reducció molt important de l'esforç de pesca, pròxima al 40 per cent dels dies, a més de la imposició d'altres mesures complementàries com a millora de selectivitat, vedes espacials i temporals, entre altres.
En 2024, la flota pesquera costanera artesanal de la Comunitat Valenciana va capturar un 25 per cent més que l'any anterior. Es va passar de 15.000 t per valor de 81,1 milions d'euros en 2023 a 19.035 t per valor de 94,3 milions en 2024.
Malgrat estes xifres, els pescadors d'arrossegament de la Comunitat Valenciana estan en situació crítica després de les últimes decisions adoptades pel Consell de la Unió Europea que reduïx els dies de pesca a tan sols 27 a l'any.
Esta mesura fa inviable la supervivència del sector pesquer en la Comunitat Valenciana, que genera més de 4.000 llocs de treball directes i indirectes i el seu valor social és incalculable. La pesca mediterrània a més de ser un important actiu econòmic, turístic, cultural i gastronòmic de la nostra regió, té també un important valor ecològic i mediambiental en la nostra mar, ja que només l'any passat van arreplegar 150.000 tones d'escombraries, principalment plàstic, de la mar Mediterrània.
Davant esta situació, el Consell:
1r. Declara el seu suport institucional al sector pesquer de la Comunitat Valenciana, i
2n. sol·licita de la Comissió Europea:
a) L'augment del nombre de dies de pesca, atés que amb 133 jornades ha sigut possible augmentar un 25 per cent les captures, la qual cosa indica que probablement el rendiment màxim sostenible (la quantitat de peix que es pot extraure sense efectes negatius sobre eixa població pesquera) està pròxim a ser aconseguit, si no ho ha fet ja.
b) Millorar la transparència a l'hora de definir els criteris per a continuar pescant, ja que la captura de prop de 200 espècies no pot dependre dels criteris que es fixen per a una sola, tal com ocorre en l'actualitat amb el lluç.
Per tant, creiem que s'han de millorar i ampliar els criteris per a determinar quin és l'estoc real de pesca disponible de tot el grup de diferents espècies.
c) Que es tinga en compte al sector a l'hora de prendre decisions importants, i que es faça dins del termini i en la forma corresponent. No és possible que cada any la seua forma de vida es canvie radicalment amb una decisió política el mes de desembre i sense previ avís.
Per tant, els processos de modificació del nombre de dies de faena haurien de fer-se públics de manera anticipada, i el període regulat hauria de ser decennal o quinquennal, perquè la pesca és també una activitat empresarial, i ha de tindre la mateixa previsió que la resta de les activitats econòmiques.
d) Que els màrgens de canvi siguen intervals reduïts, amb canvis màxims del 5 al 10 per cent anual i que no siguen com en l'actualitat amb una reducció del 70 per cent, ajornant-se l'horitzó per a aconseguir el rendiment màxim sostenible més enllà de 2030.
Pie de página
Fuente: Oficina del Secretariado del Consell
Fecha de creación: marzo 2019
Periodicidad: cada vez que se produzca una declaración
Fecha de actualización: de acuerdo con la última declaración publicada
Fundamento: art. 37.2 del Decreto 105/2017, de 28 de julio, del Consell, de desarrollo de la Ley 2/2015, de 2 de abril (DOGV núm. 8118, de 01.09.2017)